Aamulla heräsin myöhään ja olin juuri päässyt kahvipöydästä, kun ex-mies soitti ja kysyi voiko tulla käymään. Eilen jutellessamme hän sitä jo ehdotteli ja lupasi ripustaa minulle verhot. Ajattelin ettei hän tänään tule, kun oli eilen vähän pämpännyt. Lähti kuitenkin liikkeelle ja tänne tullessaan oli jo poikennut paikallisessa juomakuppilassa.

Ei ollut ottanut kuin yhden ginnyn ja sanoi pystyvänsä laittamaan verhot ihan hyvin. Näin hän tekikin ja sain makkariin kauniit kultakuvioiset verhot ja keittiöön ihanat punaiset verhot joulun ajaksi. Katselin tuota miehen verhojen ripustamista ja kerran hän oli pudota keittiötuolilta. Käskin ripustaa seinän päästä verhot ettei tipahda ikkunasta. Verhot tuli laitettua ja sitten mies pyysi palkaksi lasillista. Tarjosin, mutta nyt mietin kannattiko.

Miehen juomahimon tuntemana mietin aina uskaltaako hänelle tarjota edes kaljaa. Hän kun saa siitä aina ryypyn päälle. Tänään oli jo aloittanut juopottelun aikaisessa, kuten sitten selvisi. Mies halusi jutella asioista ja selvinpäin hänestä ei aina siihen ole. Ajattelin että jutellaan nyt sitten asioita ja selvitellään missä mennään.

Sanoin suoraan että meillä ei ole tulevaisuutta yhdessä. Minulla on nyt oma elämäni ja hänen olisi aika ryhtyä elämään omaansa. Mies sanoi ettei hänestä ole suhdetta aloittamaan kenenkään kanssa. Hän pitää sapattivapaata suhteiden kanssa. Samantien hän alkoi pyydellä minua sänkyyn. Sanoin ettei onnistu eikä tule onnistumaankaan. En kykene siihen.

Meidän välillämme on tuo seksuaalinen puoli eletty ja minä olen sen ajattelunkin ex miehen kanssa lopettanut aikoja sitten. Mies sitä vielä elättelee mielessään, kun ei ole toista löytänyt. Sanoin, että hänen on aika jo alkaa elää omaa elämäänsä ja pitää silmänsä auki uuden suhteen etsimisessä. Kerroin suoraan omista tunteistani häneen ja Miesystävään. En jaksa katsoa ex-miehen sekoiluja ja kaipailuja minua kohtaan. Kerroin eläväni omaa elämääni ja siihen kuuluu Miesystävä vaikka suhde onkin mitä on. Voin olla kaveri ja ystävä exän kanssa, koska meillä on ollut niin paljon jo yhteistä elämää takanamme ettei sellaista voi noin vain unohtaa, mutta henkilökohtaiseen elämääni hän ei enää kuulu.

Kurjaa sanoa niin suoraan epämiellyttäviä asioita, mutta luulin niiden jo olevan melko selviä miehelle. Mies ei vain kykene jotenkin irrottautumaan ja roikkuu minussa aivan liikaa. Se on minulle aika rasittavaa. En halua olla hänen kanssaan joka loma ja vapaapäivä. Minusta hänenkin on aika ymmärtää ja nähdä se asia. Ollaan erottu eikä suhteelle ole enää mitään mahdollisuuksia jatkua. Ei vaikka minulla tuo suhde Miesystäväänkin katkeaisi.

Exän kanssa olen elänyt ja kokenut sen minkä parina olen kokenut. En halua enää kokea hänen kumppaninaan muuta. Kaverina olen ja apuna kun hän apua tarvitsee ja uskon saavani itsekin aina kaiken tarpeellisen avun häneltä, kun sitä tarvitsen. Seksi ja ne tunteet eivät siihen kuulu.

Etelän reissusta ollan keskenämme puhuttu joskus kevätpuolella. Sanoin ettei siihenkään reissuun kuulu seksi, että sen takia on turhaa kuvitella reisuun lähtöä. Porukassa on kivempi vain lähteä. Saa nyt nähdä mitä siitäkin reissusta tulee. Tuleeko mitään.

Mies tietenkin liikuttui jutteluista ja alkoi itkeskellä. En voi sille asialle mitään etten ole kiinnostunut exän kanssa intiimistä olemisesta. Minua kiinnostaa vain seksi Miesystävän kanssa. Kuvittelin exänkin jo siihen tottuneen, mutta eipä se niin vain ollutkaan. Tietenkin tuo liikuttunut olo johtui juopottelustakin. Surullista hänen kannaltaan.

Tyttären kanssa viikko sitten juteltiin, että isän pitäisi löytää uusi nainen. Tytärkin siihen kannustaa. Exä ei ole vielä kiinnostunut uuden hankkimisesta. Parempi on kyllä saada mielensä ensin kuntoon ja vahvuutta uuteen suhteeseen. Keskeneräisten asioiden hoitaminen uuden suhteen alussa on vaikeaa ja kurjaa. Toivon, että exä nyt ajattelee asiaa ja lähtee rohkeasti elämään tätä uutta elämäänsä. Hänellä on vielä paljon elämässään edessä. Hän vain elää sitä kaikkea menetettyä vielä. Siitä olen iloinen etten antanut hänen jäädä siihen uskoon, että meillä vielä olisi yhteinen tulevaisuus pariskuntana ja seksi puolestaan on kuollut minun osaltani jo vuosia sitten.

Itseasiassa minua inhottaa ajatuskin seksistä exän kanssa. Olen sitä useinkin miettinyt kuinka niin voi käydä. Mistä sellainen epämieluisa olo voi saada aikansa ja kuinka on mahdollista tuntea niin sellaista henkilöä kohtaan, jonka kanssa on ollut vuosikymmeniä yhdessä. Totta vain on se,että kun seksi kuoli meidän väliltämme vuosia sitten, niin minä löysin toisen ihmisen tyydyttämään sitä tunnetta ja hänen kanssaan nautin seksistä ja rakastelusta todella paljon.

Exän on hankittava uusi seksikumppani.